آثار و احکام لواط چیست؟
پسری هستم مجرد و مدتی پیش مرتکب عمل لواط شدم اگر پسری که با آن رابطه داشتم به سن بلوغ نرسیده باشد آیا خواهر لواط دهنده بر لواط کننده حرام است؟ اگر لواط کننده نابالغ و لواط دهنده بالغ باشد، باز هم حرام می شود؟
پاسخ ادامه مطلب . . .
پاسخ :
عمل شنیع لواط از بزرگترین گناهان است که خداوند در قرآن، خبر از عذاب و هلاکت قوم لوط به علت ابتلا به این گناه، را داده است. [1]
این عمل دارای دوگونه آثار است:
1. آثار تکلیفی؛ یعنی این عمل، حرام و گناه بزرگی است و برای آن، مجازات و حدود سنگینی از جمله قتل و اعدام تعیین شده است. [2] اما اگر قبل از اینکه این گناه در مَحکمه ثابت شود، فرد گناهکار بین خود و خدای خود واقعاً توبه کند، مسلماً خداوند توبۀ حقیقی او را قبول میکند.
2. آثار وضعی؛ لواط، دارای آثار وضعی خاصی است که حتی با توبۀ حقیقی، آن آثار بر طرف نخواهد شد.
الف. حرمت ازدواج با مادر، خواهر و دختر پسرى که لواط داده بر لواط کننده؛
مراجع تقلید در این زمینه میگویند: مادر، دختر و خواهرِ پسرى که لواط داده بر لواط کننده حرام است، اگر چه لواط کننده و لواط دهنده بالغ نباشند. [3] البته نظر گروهی از فقها این است که این حکم، در صورتی است که لواط کننده، بالغ باشد [4] و اگر لواط کننده بالغ نبود چنین اثری ندارد. ولی در این حکم فرقی نمیکند که پسرى که لواط داده، بالغ باشد یا نباشد. [5]
در هر حال، این حکم در صورتی است که یقین به دخول (هر چند به کمتر از ختنهگاه) [6] وجود داشته باشد. پس اگر گمان یا شک کند که دخول شده یا نه، افراد مذکور بر لواط کننده حرام نمىشوند.
همچنین آنچه بیان شد، در صورتی است که عمل لواط، قبل از عقد با مادر، خواهر یا دخترِ لواط دهنده انجام شود، اما اگر لواط، پس از عقد [7] صورت گرفت، هر چند لواط کننده مرتکب حرام شده است، ولی افراد مذکور بر وی حرام نمیشوند. [8]
ب. مجازات مرتکب لواط؛
چنانچه عمل لواط، (با چهار بار اقرار و یا چهار شاهد) در دادگاه ثابت شود و لواط کننده و لواط دهنده بالغ باشند، مجازات آنها اعدام است [9] و هر کدام از آنها که غیر بالغ باشد، تأدیب میشود. همچنین اگر این عمل بدون دخول باشد (مانند انجام تفخیذ)، حدّ آن صد ضربه شلاق است. [10]
البته، همانطور که قبلا گذشت اگر مرتکب لواط، قبل از قیام بینه و اثبات در دادگاه، توبه کند حدّ از او ساقط مىشود. [11]
شایان ذکر است پاسخ حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته) به اصل سؤال فوق، چنین است:
بله، حرام است. لینک به سایت استفتائات
[1] . هود، 82.
[2] . امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج2، ص 818، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
.[3] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج2، ص 473، م 2405.
[4] . حضرات آیات خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی؛ آیت الله تبریزی:(بنابر احتیاط واجب)؛ آیت الله سیستانی: (اگر لواط کننده بالغ نبود، بنابر احتیاط حرام میشود).
[5] . آیات عظام فاضل و سیستانی: (اگر غیر از لواط کننده، لواط دهنده هم بالغ باشد، بنا بر احتیاط حرام مىشود)؛ ر.ک: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص 473؛ سایت رسمی آیت الله سیستانی.
[6] . شایان ذکر است اصل عمل لواط، صرفا با دخول کامل حشفه (مقدار ختنهگاه) محقق میشود، ولی برای حرمت ازدواج لواط کننده با دختر، خواهر یا مادر لواط دهنده، صرف دخول آلت (ولو کمتر از ختنهگاه) کافی است؛ ر.ک: 9097 (تعریف لواط).
[7] . آیات عظام گلپایگانى، صافى و فاضل لنکرانی: (پس از عقد و دخول به زوجه...و اگر بعد از عقد و قبل از دخول لواط صورت گرفت بنا بر احتیاط واجب، آن زن بر او حرام مىشود).
[8] . ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج2، ص 473 و 474، م 2406؛ آیت الله سیستانى: (در این فرض هم بنا بر احتیاط واجب، آن زن بر او حرام مىشود).
[9] . در این حکم، مسلمان و کافر و محصن و غیر محصن، فرقی نمیکند.
[10] . امام خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیلة، ج2، ص 469 - 470، مؤسسه مطبوعات دار العلم، قم، اول، بیتا.
[11] . ر.ک: همان.